tisdag 10 november 2009

Lindex upproret

Lindex novemberlansering av sin nya kollektion "Affordable Luxury" har skapat uppror bland svenska kvinnor. Jag handlar själv inte på Lindex men jag känner ändå diskriminerings vibbar. Kollektionen släpps alltså bara i storlekarna S och M. Nu motsvarar deras kläder förvisso 36-38 och 40-42, men ändå. Jag är inte helt nöjd.

 "För kunder över storlek 42 rekommenderar Sofia Brax Lindex märke för storvuxna kvinnor." Ja jo det fattar man väl. Men det är ju helt andra kläder! Är det inte det som är grejen med en specialdesignad kollektion att den ska vara något utöver det vanliga? "För större storlekar hade vi behövt sy helt andra plagg". Men så gör det då! En idé hade ju varit att släppt en variant av kollektionen i större storlekar fast med annan passform.




Jag vet att andra "modehus" inte heller syr upp sina kläder i alla storlekar men de har en annan målgrupp. Är ni med? De är inte en av Sveriges vanligaste klädbutiker. Jag skulle vilja jämföra den här kollektionen med extraerbjudanden på mataffären som tyvärr bara kan inhandlas av familjer med över 4 barn. "Det är många barnfamiljer som handlar hos oss." Nepp, skärpning.

Inga kommentarer: