torsdag 12 november 2009

Bilkörning

Olyckor som sker pga mobilanvändande under bilkörning har under senare tid ökat drastiskt. Jag har själv aldrig reflekterat över det utan har läst ett sms om det dykt upp medans jag kört eller svarat om någon ringt. Men sedan fick jag höra att mobilanvändning i samband med körning påverkar reaktionsförmågan i större grad än alkohol. Du är alltså en större fara om du pratar i mobilen än om du kör rattfull.



Det är ganska sjukt ändå. Jag skulle ju aldrig i hela mitt liv köra bil om jag druckit. Eller dagen efter jag druckit. Naha. Vill jag riskera mitt eget liv kan jag ju springa naken på motorvägen men jag behöver ju åtminstone inte leka med andras. Det är inte okej. Så därför läser jag aldrig sms när jag kör bil längre. Det får vänta. Det finns inget som är så akut att jag måste svara med en gång. Och är det så att det ringer lär man väl stanna vid vägkanten. Och nu tror många att de är så himla smarta som använder handsfree... Men här är some news for you: Det hjälper inte. Du koncentrerar dig fortfarande mer på samtalet än på att köra vettigt.

Så, mina vänner. Hands off the phone.

Inga kommentarer: