måndag 26 oktober 2009

Veckomål!

För att ta tag i mg själv lite extra den här veckan tänker jag sätta upp ett par mycket enkla mål. Det handlar inte bara om att loosa weight utan om att må bra och förändra sin livsstil. Annars håller det inte i längden!

Jag har lätt för att gå raka vägen från sängen och hit för att sätta igång med skolan. Ibland lyxar jag till det med en kopp kaffe eller te. Men annars blir det att jag väntar ett par timmar med att äta, tills blodsockret är så lågt att jag måste. Detta är mål nummer ett: Äta frukost/brunch innan jag når dit. Även om det är jobbigt.

Mål nummer två handlar om var jag äter. Ofta blir det att jag hämtar/slänger ihop något übersnabbt och äter framför datorn. (Ständigt denna dator!) Jag hinner aldrig känna vad maten smakar t.ex, jag bara äter för ätandets skull. Snabbt och lätt. Därför ska jag ta mig tid att äta ordentligt. Sätta mig ner vid bordet och äta i lugn och ro.

Tredje och sista målet går lite in i det föregående målet och handlar om hur jag äter. Jag kom på mig själv igår med att bara trycka in en cocosboll. Tror att den var god. Antar att den var god. Jag hann liksom inte känna efter. Och då känns det ju inte så himla nödvändigt att "unna sig" om jag ändå inte "njuter" av det. Jag tuggar aldrig ordentligt, jag känner aldrig efter om jag hunnit bli mätt innan det är slut på tallriken osv.

Målen handlar alltså om medvetenhet. Jag föväntar mig inte att jag i slutet av veckan ska sitta där i lugn och ro, tugga min mat och sluta äta när jag är mätt. Närå. Men det gäller att bli medveten om sina problem för att kunna göra någonting åt dem. Och jag vill ju må bra. Så är det ju. Det är ju därför jag gör det här.

Vad är era veckans mål?

1 kommentar:

S sa...

Låter som bra mål! :)