lördag 10 oktober 2009

Hyffs

Jag tycker det är jobbigt med folk man bara känner sådär lite halvbra eller bara vet vilka de är, ska man säga hej när man möts då? Personer som gick i din klass på lågstadiet som du är vän med på Facebook, förväntar de sig att du ska säga hej? Ja, det är verkligen inte min grej. Oftast om jag är osäker blir jag strängt upptagen av min mobil eller något i min väska. Ni vet. Så upptagen att jag inte upptäcker dem och därför helt missar att säga hej. Fast blir det så att våra blickar möts brukar jag säga hej. Då känner de ju i alla fall igen mig. Och om de säger hej säger jag givetvis hej tillbaka. (Sen att jag inte alltför sällan får höra att folk sett mig här eller där och undrar om jag undviker dem fastän jag på riktigt inte sett dem är en annan femma. Ja, jag är inåtvänd och självcentrerad. :P)

Oj, vilken utläggning! Det jag egentligen ville ta upp är de människor som inte säger hej tillbaka. När jag väl har sett dem och bestämt mig för att säga hej så har jag ett par gånger råkat ut för att de jag sagt hej till gett mig världens konstigaste blick. En blick som mycket starkt tyder på att jag inte har alla hästar i stallet. Som om vi aldrig setts förut. Som om... Är inte det bara ohyffsat? De kunde väl hejjat tillbaka och sen sagt till sina polare att jag vettefan vem, men det var någon tjej som hejjade på mig... Annars blir det ju bara pinsamt!

Hur gör ni när ni träffar någon som ni inte vet om ni ska säga hej till eller inte? Är det bara att hålla? Och framförallt - säger ni hej tillbaka även om ni inte har en aning om vem personen är som just sagt hej till er?

1 kommentar:

De kallar mig Linda sa...

Jo tack. Jag tänker i exakt samma banor. Speciellt eftersom jag har lätt att känna igen ansikten och veta i vilket sammanhang man sett dem, så därför vill jag känna hej till de flesta.. dock uppstår dessa pinsamma stunder när man ser att den andra personen inte ALLS känner igen en. Men äsch, det är trevligare att säga hej än gräva i väskan(trots att jag lika många ggr gör det som att säga hej :P).