måndag 12 oktober 2009

Ät allt!

Idag har jag börjat på en ny bok: "Ät allt! Hellre nästan rätt än exakt fel." Jag har läst den tidigare men kommer inte ihåg så mycket så jag gör en rerun.




Beskrivningen lyder: "Visst får vi äta pizza och hamburgare! Äntligen en bok som slår hål på alla gamla fördomar. Författarna reder ut begreppen så att vi slipper bli offer för myter och trender. Det handlar om sunt förnuft."

Såhär i början beskriver den mycket om tillåten och syndig mat.  Och jag känner igen mig så jäkla väl. Hur många gånger har man inte svultit en hel dag för att kunna äta t.ex pizza på kvällen? Eller som idag när jag skippat all annan mat till förmån för fika. Det är inget naturligt beteende. Detta om något skapar ohälsa. Istället för att förstå att en pizza är inte hela världen. Visst, du bör inte äta det varje dag eftersom det kommer resultera i att du går upp i vikt men en dag en gång i månaden, en gång om året gör absolut ingenting och det behöver inte ses som syndigt! Det är inte syndigt, det är gott!

Släppa taget om inte. Det är något jag borde. Du får inte... får inte... får inte... Det är ju alla dessa inte:n och synder som gör att man faller, gång på gång. Och då faller man så jäkla hårt istället. Så istället för att äta 100g lösgodis på lördagar äter man 1kg på en och samma kväll när man väl faller. Och de flesta människor faller förr eller senare. På någon nivå. Lösgodis kanske inte är din suckergrej utan du kanske är svag för... ja, vad vet jag... säg bröd. Istället för att unna dig bröd en gång i veckan faller du stenhårt efter tre månader och äter en hel limpa. Förstår ni min poäng?! Man kan äta allt - men inte alltid!

1 kommentar:

Malin sa...

Kan inte mer än hålla med. Det är det dära allt eller inget beteende som jag sakta men säkert försöker komma bort ifrån. I början var mitt stora problem fikat i skolan, en kokosboll här och där. Nu är det inga problem, men jag kan una mig en kola då eller då när jag är riktigt sugen. Det är stor skillnad på en kokosboll och en lite kola.