fredag 16 oktober 2009

Järnbrist

Något som den bok jag läser nu har uppmärksammat mig på är hur vanligt det är med järnbrist. Järnbrist kan leda till bla. blodbrist vilket ju av naturliga skäl är lite mer vanligt bland oss kvinnor. Kvinnor har ett större behov av järn än män och drabbas därmed lättare.

Vanliga symptom vid järnbrist:
  • Trötthet
  • Rastlöshet
  • Dålig kondition
  • Koncentrationssvårigheter
  • Irritation
  • Känslig för kyla
  • Blekhet
  • Låg ämnesomsättning
När jag läser detta börjar jag fundera på om det inte är jag som är själva mallen för järnbrist. Om inte jag rent utav uppfann järnbrist. Jag lider av alla dessa symptom, vissa starkare än andra.


Då blev jag ju såklart glad när jag läste vidare och fann "För att tillfredsställa ditt dagliga järnbehov (18mg för kvinnor / ca 9mg för män) behöver du äta ett av följande alternativ per dag - - -": (Obs! Ett urval!)
  • Blodpudding 100g (2 skivor)
  • Nötlever 90g
  • Köttfärs 725g
  • Oxfilé 340g
  • Fläskfilé 1,2kg
  • Kyckling 2kg
  • Räkor 120st
  • Spenat 1,8kg
  • Broccoli 2,5kg
  • Jordgubbar 7 liter
  • Havregryn 1 liter
Helt plötsligt känns det inte så himla konstigt att så många lider av järnbrist. Många av alternativen är ju dessutom utelutna för mig eftersom jag inte äter rött kött. Men 2kg kyckling klämmer man ju lätt i sig under en måltid? Eh, nej. Inget av ovanstående alternativt känns ens i närheten av rimligt. Och det är nog det som är poängen.

Lösningen:

Järn som kosttillskott. Någon som provat?

1 kommentar:

Suzan sa...

ååh...blodpudding, det var länge sen!