fredag 3 april 2009

Utmaning

Ikväll börjar utmaningen - helgen. Jag tycker det är lättare att sköta sig och äta bra under veckorna och sen kommer helgen och precis allt sätts på spel. (Var inne på det lite tidigare idag...)

Jag är inte så mycket supemigfullochdeckavarjehelg-typen. Vilket jag är evigt tacksam för eftersom alkohol innehåller mängder av kalorier och på andra sätt påverkar din vikt negativt. (läs här) Så det är ju lite att vara tacksam för *tummen upp* Men allt annat som lockar däremot... På helgerna känns det av någon anledning som att man är "värd" att äta lite extra kalorier. Och visst, man kan ha en ätardag. Men för mig blir det ofta både fredag, lördag och söndag. Jag brukar på lördagskvällarna må så illa av allt godis och chips att jag tänker aldrig mer. Ända tills nästa lördag... Det har för mig blivit en ond cirkel!

Men jag har en plan. Nu gäller det bara att följa den! ;)
Fredagskvällarna innebär för min del oftast lite "lyxigare" mat tillsammans med familjen. Idag blir det tacos t.ex. Och tacos går ju att variera i det oändliga! Så det är bra. Och jag tycker att den maten vi äter på fredagarna brukar vara ganska okej så min plan är att fortsätta med det men att kanske övertala dem att 8% fraiche är bättre än 15% osv.

Lördagarna är min allra största utmaning och jag tänker försöka sätta stopp för allt vad svullande och vräkande heter, på just lördagar. En lördag ska se ut på samma vis som en torsdag, t.ex. För jag har försökt på alla möjliga sätt men jag kan inte "bara ta en" eller "bara äta lite". Det är allt eller inget. Så då får jag skylla mig själv - det blir inget. Mina lördagar förstör så oerhört mycket och jag skulle redan ha lyckats gå ner massor om det inte vore för lördagarna!

Sen kommer söndagarna och då blir det oftast söndagsmiddag + efterrätt. Och detta kommer vara min "ätar-grej" - efterrätterna. Dock inte för ätaefterrättandets-skull. Varför äter man egentligen grejer som man vet inte är bra för en? Och som man inte ens vill ha? Dessa frågor ska jag ställa mig. Kanske borde tatuera in dem i pannan?! :D

Låter det inte som en bra plan?

Inga kommentarer: