söndag 5 april 2009

Relation: papper - verklighet

En sak som ofta "drabbar" mig är att jag inte inser hur mycket kcal det är i något jag stoppar i mig. För ovanlighetens skull tar jag godis som exempel :) Vissa av dem är ju så pyttepyttesmå, inte kan väl de vara så farliga? Om man får typ 10 godisar i en miniskål eller en jätteskål med säg gurka framför sig och ska välja är det klart man tror att godiset innehåller minst kalorier. De är ju så små. Och så få. Det är lättare att relatera till storlek och kvantitet än faktiskt innehåll.


1 kg gurka innehåller runt 120 kcal. Dessa kcal motsvarar typ 30 g godis (beroende på sort, såklart). Tänker man på det är det verkligen sjukt. Tre ferarribilar väger typ 30 g!

Men det tänker man sällan på när man låter både det ena och det andra slinka med. Därför är ännu en sak på min "att-tänka-på-lista" - medvetenhet. För jag vet ju egentligen allt det här. Men jag väljer att gång på annan att glömma det, tränga bort det och tänka på hur gott det skulle vara. Fast egentligen är det inte gott alls och det är bara sockermonstret inom mig som talar. Usch!

Inga kommentarer: