onsdag 8 april 2009

GI - Chili con carne

Japp, idag har det minsann lagats GI-mat. Blev en av mina favoriter - chili con carne. (Glömde tabascon dock så blev inte så himla giftig :P) Tänkte dela med mig av detta recept eftersom det går snabbt, lätt och är uuunderbart!

Du behöver: (4 rejäla portioner)

Del 1:
500 g (nöt)färs. (Jag kör quorn)
2 rödlökar
5 pressade vitlöksklyftor
2 msk olivolja

Del 2:
1/2 dl rödvin (alt. vatten)
2 frp krossade tomater (400g/st)
1 burk tomatpuré (250g)
2 msk fond (efter smak, färs)
Spiskummin
Koriander
Paprikapulver

Del 3:
1 burk svarta bönor (400g)
1 burk stora vita bönor (naturella, 400g)
tabasco

Fräs/bryn del 1.
Tillsätt del 2. Låt puttra i 10 min.
Tillsätt del 3 och låt stå på svag värme 10 min.
(Smaka av med tabasco, salt och ev mer kryddor)

Kan serveras med bröd till (GI - såklart!)
Men jag gillar att äta den preciiis som den är!

Inga kommentarer: