fredag 18 september 2009

Demi-vegetarian

För 3 år sedan hade jag en klasskamrat som var vegetarian men hon åt fisk. Vadå? Kan man vara vego men äta fisk?! frågade jag. Ja, såklart man kan! svarade hon. Det väljer ju du. Så jag åkte hem och googlade. Hittade en del information om den här typen av vegetarianer som alltså kallas demi vegetarianer. Vissa väljer att bara äta fisk medan andra äter kyckling. Det var då jag bestämde mig. Jag skulle bli demi-vegetarian!

Många förkastar helt den här typen av vegetarianer, kallar det fusk och blablabla, demi vegetarianer är väl lika mycket demi köttätare osv. Men det är alltså upp till var och en. Och det finns ett namn för det. Punkt. Ibland när folk frågar brukar jag förklara genom att säga att jag inte äter rött kött. Och när de undrar varför har jag följande förklaring:

Vissa människor bestämmer sig för att de vill vara snälla mot och ta hand om sin kropp så de slutar äta godis. Men så kan de inte riktigt hålla sig utan de tänker att mörkchoklad är ju inte riktigt lika illa. Exakt så är det! Kroppen lägger oerhört mycket energi på att bryta ner rött kött. Därför föredrar jag vitt kött som är mer lätt smält för kroppen. Min kropp mår bra av att inte äta rött kött!

Så, där var den storyn.

Inga kommentarer: