måndag 21 september 2009

Blodgivning: Update

Så, då var jag hemma igen - 4,5 dl blod fattigare. Hon gillade inte riktigt hur mycket mitt blodvärde sjunkit och sa att jag bör äta de järntabletter som delades ut. Men hon trodde inte att det var någon fara. Fick oxå höra att jag har kärl som är som gjorda för att sticka i. Det är ju bra att veta om jag skulle få för mig att börja injicera. Att jag är som gjord för det.

I övrigt gick blodtappningen mycket bra. Kändes inte så mycket överhuvudtaget. Fast när jag fick se nålen efteråt blev jag lite smått chockad. Den är inte liten och smidig direkt. Tur jag inte fick se den innan :) Efteråt fick jag en festis, en penna och så valde jag en kylväska. Det hela var över på ca 20-25 minuter. Och de minutrarna är jag beredd att lägga för att rädda någon annans liv.

Min blodgrupp är 0+, den näst vanligaste blodgruppen här i Sverige enligt Wikipedia. Jag kan alltså ge blod till samtliga blodgrupper men bara ta emot från andra som oxå har 0, om jag förstått saken rätt. Har haft en mycket lärorik måndagsförmiddag!

Inga kommentarer: