tisdag 11 augusti 2009

Viktnedgång

Jag har funderat mycket fram och tillbaka, upp och ner det senaste. Jag har ett mål, jag ska gå ner i vikt. Punkt. Det finns dock tusen sätt att genomföra detta på. Och jag vet att många av er här är 100% övertygade om att GI-metoden är det enda rätta.

Jag har varit inne på tidigare att jag tycker det är svårt, krångligt och tråkigt att räkna kalorier. Jag är fortfarande av den åsikten. Och vet ni vad? Oavsett vilken metod man än använder sig av så handlar viktnedgång om att göra av med mer än man får i sig. Det är enkel matematik! Det finns studier som visar att det spelar ingen som helst roll vad man stoppar i sig så länge man inte förbrukar mer kcal än man förbränner.

Jag kan däremot skriva under på att kroppen mår bättre av att inte behöva plågas med blodsocker som åker berg och dalbana osv. Och kolhydrater innehåller fruktansvärda mängder kcal. Vi snackar bröd, pasta och sötsaker. Därför är min plan som följer: Ta vara på den kunskap jag har om GI, behandla min kropp på ett sätt som den är värd, MEN räkna points enligt Viktväktarna. Jag ska få det att funka.

2 kommentarer:

Finessan sa...

Testa LCHF? Där behöver du inte räkna ett dugg. Käkade mängder och mängder med kalorier varje dag, men kilona försvann ändå.
Det lättaste sättet enligt mig just för att man inte behöver räkna. Fett och protein, det är det enda du behöver tänka på.

Tjockolina sa...

Har läst en del om LCHF oxå sedan förra rekommendationen... Har dock inte fastnat för det... Ingen aning om varför!!!