måndag 22 juni 2009

Gym & Viktfixering

Nu är jag hemkommen från gymmet. Blev ett armpass. Det är mitt bästa. Målet är att köra tillräckligt hårt för att senare stöta på problem när man ska schamponera håret. MEN...

Jag tycker om att iaktta folk på gymmet. Det finns lika många olika träningstyper som det finns övningar att utföra. Det finns amatören, storsatsaren, medelmotionären, kcaljagaren, bodybuildern. You name it, the gym got it! :)

Något jag kan irritera mig något så fruktansvärt på är människor som är så viktfixerade att de inte kan utföra momenten korrekt. Det viktigaste är hur tunga hantlar de använder, inte hurpass väl de presterar. Ett halv kasst set med skittunga vikter verkar vara bättre än ett AWESOME set med lagom tunga vikter. För det ser ju så tufft ut? Ibland får jag bara lust att gå fram till människor som dem och fråga varför de egentligen tränar... För inte kan det vara för att de vill utveckla en schysst kropp...

Jag säger inte att man inte ska maxa... Såklart man ska! Jag kör alltid såpass tungt att jag klarar 8-12 reps och inte en enda till. Men jag utför dessa reps helt enligt konstens regler, stannar inte halvvägs eller tvingar min kropp att böja sig i konstiga vinklar för att den inte pallar vikten. Big NONO! De stora grabbarna kör ju oxå riktigt tungt men aldrig så tungt att de inte kan utföra rörelsen korrekt. Är ni med på skillnaden? De kör skittungt men bara typ 3 reps. 3 korrekta reps. Det gör inte dessa överpresterare. De kan göra noll korrekta.

Så, nu är det färdiggnällt :D

Inga kommentarer: